Thematiek
In de jaren ’80 van de vorige eeuw ontwikkelde prof. Dorothy Heathcote MBE (1926-2011) de methodiek
‘Mantle of the Expert’ (MoE) tijdens haar werk aan de Universiteit van Newcastle upon Tyne (UK). Het
basisidee van MoE is dat leerlingen hun schoolcurriculum afwerken alsof ze een groep experten zijn:
ze kunnen wetenschappers in een laboratorium zijn, archeologen die een tombe uitgraven, een
reddingsteam tijdens een natuurramp… Samen met de leerkracht creëren ze een fictieve wereld waarin
ze zelf gecast worden als een team van experten dat voor een (denkbeeldige) klant werkt die hen een
commissie of opdracht geeft. Vanwege het collaboratieve karakter van de methodiek fungeren de
kinderen als het ware als ‘toneelschrijvers’ die een narratief ontwikkelen waar ze zelf deel van uitmaken.
Tijdens zijn tweejarig onderzoeksproject ‘MoE – Mantle of the Expert: de artistieke meerwaarde van
drama als leermiddel in het lager onderwijs’ (vanaf nu MoE 1.0 genoemd) toonde onderzoeker Bob
Selderslaghs reeds aan dat deze benadering van leren indirect ook artistieke competenties ontwikkelt
bij kinderen8
. Het project MoE 2.0 wil onderzoeken of de methodiek in een kunsteducatieve setting een
artistiek resultaat kan opleveren door performance-gerichte en kunsttechnische aspecten aan de
systematiek toe te voegen. Kinderen zullen niet enkel op organische wijze diverse dramatische
vaardigheden verwerven en tot doorleefd (samen)spel komen, ze zullen bovendien in staat zijn een
significante artistieke prestatie te leveren onder de vorm van non-scripted theaterperformances.
MANTLE OF THE EXPERT
is a dramatic-inquiry approach to teaching & learning invented by Dorothy Heathcote MBE (1926-2011)
make-believe
CONTACT
Bob Selderslaghs
bob(@)mantleoftheexpert.be