Relevantie van het project
Beoogde uitkomst voor het Hoger Kunstonderwijs
Het project MoE 2.0 biedt perspectieven (o.m. op het vlak van curriculumvernieuwing) voor de
Educatieve Master voor kunstvakken die vanaf 2019-2020 de huidige Specifieke Lerarenopleidingen in
de kunsten zal vervangen. MoE 2.0 zal output genereren in de vorm van artistiek-pedagogisch inzicht
& toegepaste methodiek/didactiek in de kunsteducatie. Bovendien is Mantle of the Expert erop gericht
de creatieve wisselwerking tussen denken, voelen, onderzoeken en handelen te openen bij (jonge)
kinderen: dit kan op termijn een kwalitatieve instroom opleveren in het Hoger Kunstonderwijs.
Aangezien het om een maatschappelijk erg relevant onderzoek gaat, beogen we met de performances,
publicaties en lezingen/workshops een groot publiek te bereiken, wat zal bijdragen tot de zichtbaarheid
en faam van het Koninklijk Conservatorium in het algemeen, en in het bijzonder in de academische en
kunsteducatieve wereld.
Beoogde uitkomst voor de maatschappij (artistieke en maatschappelijke relevantie)
Het maatschappelijk belang van kunsteducatie kan moeilijk overschat worden. Volgens de OESO
draagt kunsteducatie bij tot een innovatieve samenleving. Dat wordt bevestigd door onderzoek.
Een weerkerend fenomeen in kunsteducatie, zeker bij jonge doelgroepen, is echter dat het werk vaak
ofwel te zeer procesgericht is, ofwel teveel productgericht. In het eerste geval staan de ervaring en
ontwikkeling van de deelnemers centraal en is het artistieke resultaat van ondergeschikt belang: het is
afwezig, wordt niet aanschouwelijk gemaakt of is van een bedenkelijke kwaliteit. In het tweede geval
wordt er te eenzijdig ingezet op het eindresultaat, dat daardoor vaak kunstmatig en oppervlakkig van
aard wordt. MoE 2.0 beoogt zowel proces als product tot een hoger niveau te tillen a.d.h.v. een
kwaliteitsvolle kunsteducatieve methodologie. Daardoor kan er een groter artistiek welbevinden
ontstaan, zullen meer individuen zich artistiek kunnen ontplooien en geniet de sector van een gezond
evenwicht tussen proces en product.
MANTLE OF THE EXPERT
is a dramatic-inquiry approach to teaching & learning invented by Dorothy Heathcote MBE (1926-2011)
make-believe
CONTACT
Bob Selderslaghs
bob(@)mantleoftheexpert.be