Beknopte beschrijving van het project
Het voorgaande onderzoeksproject MoE 1.0 (2017-2018) exploreerde de artistieke meerwaarde van Mantle of the Expert, een
methodiek waarbij leren en onderwijzen in de lagere school benaderd worden vanuit ‘verbeeldend
onderzoek’. Drama fungeert daarbij als leermiddel. Het project vertrok vanuit de hypothese dat MoE –
naast de aangetoonde leerresultaten– indirect ook artistieke competenties ontwikkelt. Als we deze
artistieke competenties vertalen in rollen die aan bod komen bij het beoefenen van de kunsten, toonden
de resultaten dat met name de competenties van de ‘onderzoeker’, de ‘samenspeler’ en de ‘kunstenaar’ sterk vertegenwoordigd zijn: die van de ‘vakman’ en de ‘performer’ veel minder (zie onderstaande figuur).
Maar wat als daarop extra wordt ingezet? En wat als er aan het proces van MoE een artistiek doel wordt gekoppeld?
Het onderzoeksproject MoE 2.0 – van verbeeldend onderzoek tot artistiek product in kunsteducatie wil de bestaande methodiek uitbreiden en onderzoeken hoe het toevoegen van bewuste kennis en beheersing van dramatische technieken &
vaardigheden en een expliciete focus op het (zich) tonen, kan leiden tot een artistiek product in de vorm
van non-scripted theaterperformances: performances zonder vaste tekst, maar belichaamd en geverbaliseerd door de deelnemers vanuit een intrinsieke gedrevenheid.
De belangrijkste onderzoeksvraag die het project stelt is dus: hoe kan Mantle of the Expert verrijkt worden tot een methodiek om in kunsteducatieve omgevingen artistieke resultaten te bereiken?
De methodologie bestaat uit literatuurstudie, systematiekontwikkeling en kwalitatief onderzoek (multiple
casestudy). Het project zal als output lezingen, publicaties en theaterperformances hebben, alsook
overdracht naar de Educatieve Master drama (KCA) en de kunsteducatieve sector.
MANTLE OF THE EXPERT
is a dramatic-inquiry approach to teaching & learning invented by Dorothy Heathcote MBE (1926-2011)
make-believe
CONTACT
Bob Selderslaghs
bob(@)mantleoftheexpert.be