beknopte beschrijving

VAN VERBEELDEND ONDERZOEK TOT ARTISTIEK PRODUCT IN KUNSTEDUCATIE

Beknopte beschrijving van het project

Het lopend onderzoeksproject MoE 1.0 (Mantle of the Expert) exploreert de artistieke meerwaarde van een

methodiek waarbij leren en onderwijzen in de lagere school benaderd worden vanuit ‘verbeeldend

onderzoek’. Drama fungeert hierbij als leermiddel. Het project vertrekt vanuit de hypothese dat MoE –

naast de aangetoonde leerresultaten– indirect ook artistieke competenties ontwikkelt. Als we deze

artistieke competenties vertalen in rollen die aan bod komen bij het beoefenen van de Kunsten, tonen

de resultaten dat met name de ‘onderzoeker’, ‘samenspeler’ en ‘kunstenaar’ sterk vertegenwoordigd

zijn: de ‘vakman’ en ‘performer’ veel minder. Maar wat als daarop extra wordt ingezet? En wat als er

aan het proces van MoE een artistiek doel wordt gekoppeld? Het project “MoE 2.0 – van verbeeldend

onderzoek tot artistiek product in kunsteducatie” wil de bestaande methodiek uitbreiden en

onderzoeken hoe het toevoegen van bewuste kennis en beheersing van dramatische technieken &

vaardigheden en een expliciete focus op het (zich) tonen, kan leiden tot een artistiek product in de vorm

van non-scripted theaterperformances.

De belangrijkste onderzoeksvraag die het project stelt is dus: hoe kan MoE verrijkt worden tot methodiek

om in kunsteducatieve omgevingen artistieke resultaten te bereiken?

De methodologie bestaat uit literatuurstudie, systematiekontwikkeling en kwalitatief onderzoek (multiple

casestudy). Het project zal als output lezingen, publicaties en theaterperformances hebben, alsook

overdracht naar de Educatieve Master drama (KCA) en de kunsteducatieve sector.

 

 

 

MANTLE OF THE EXPERT

is a dramatic-inquiry approach to teaching & learning invented by Dorothy Heathcote MBE (1926-2011)

make-believe

CONTACT

 

Bob Selderslaghs

De Boeystr. 8

2018 Antwerp BE

bob(@)mantleoftheexpert.be